Polski

Silent Hill

Zrecenzuj starą/nową grę (ale nie remake)
bebokus Silent Hill. Gra która zapoczątkowała nową serię horrorów i chyba jako jedyna stała się poważną konkurencją dla Resident Evil. Gra jako survival horror sprawdza się nawet lepiej niż RE, gdyż w jedynce autorzy porzucili pomysł z renderowanych lokacji (pre?) i wrzucili pełną swobodę ruchu. Co prawda psx nie mógł udźwignąć tak ogromnych połaci terenu (miasteczko jest naprawdę spore) więc Konami wrzuciło mgłę, która służy dwojako; maskuje brak pamięci oraz zapewnia klimat; a oto głównie chodzi w Hill.

W Resident Evil baliśmy się z powodu licznych jump scenek; ot pojawiał się nagle zombie, coś wybijało szybę itp w Silent Hill czuje się klimat zaszczucia cały czas. W miasteczku nikogo nie ma, nie wiadomo co się stało z ludźmi, muzyka na początku spokojna i senna zmienia się wraz z lokacjami; ale to nie wszystko, same lokacje zmieniają się często. Pojęcia dnia i nocy nie istnieją tu i zmieniają się często; do tego dochodzi nowa pora dnia - całkowita zmiana oblicza Silent Hill w miasto z sennych koszmarów (w sumie to pierwotna forma miasteczka). Także dzieje się wiele.

Fabuła jest ciekawa. Harry Mason podróżuje z córką, coś pojawia się na drodze, mają wypadek, a gdy Harry budzi się córki już nie ma. Niby brzmi sztampowo, ale zdecydowanie tak nie jest. Początek gry jest ciekawy; gdy grałem pierwszy raz myślałem, że coś zrobiłem źle i zresetowałem konsolę gdy padłem pod ciosami noży. Za drugim razem akcja potoczyła się podobnie. Nie będe zdradzał o co chodzi, ale ci którzy grali w grę wiedzą o co biega.

Gdy zaczniemy właściwą grę całe miasteczko staje przed nami otworem. Szybko okaże się, ze ucieczka jest niemożliwa, gdyż wszystkie drogi są zablokowane. Pozostaje więc rozwikłać zagadkę zniknięcia naszej córki - uroczej Cheryl. Lokacje jakie zwiedzimy straszą; szkoła, szpital, kanały, centrum miejskie są wykonane po mistrzowsku i dostarczają sporo wrażeń. Wcześniej w innych horrorach byliśmy przeważnie zamknięci w danej lokacji vide opuszczone domy, posterunki policji (seria RE), tutaj miejsc które odwiedzimy jest zatrzęsienie.

Inny ciekawy pomysł to latarka i radio. Gdy grałem pierwszy raz oba miałem zawsze włązone; latarka jest przedmiotem oczywistym, ale radio działa na zasadzie wykrywacza potworów. Gdy brzęczy wiedz, że coś jest z tobą w pokoju i chce ci wpakować nóż w serce; lepiej jest wyłączyć latarkę i zupełnie zrezygnować z radia by nie przyciągać uwagi przeciwników. Słowo o przeciwnikach; szkoda, że Konami nie wrzuciło większej ilości bardziej powykręcanych stworów i mając w pamięci serię RE oczekiwałem zombie; w Silent Hill mamy potwory z nożami (niski wzrost sugeruje, że są to niegrzeczne dzieci, których dusze zostały skazane na potworne katusze muhaha), pielęgniarki (z serii na serie stawały się coraz bardziej seksowne he) czy dziwne pterodaktylowe stwory. Te są moim zdaniem najciekawsze, a reszta bestiariusza prezentuje się przeciętnie (zwłaszcza stwory w kanałach, wstyd!), podobnie jak i bossowie, którzy chyba są trochę wrzuceni na siłę.

W Silent Hill postawiono bardziej na walkę wręcz. Niestety ilość broni jest raczej mała. Mamy gaz rurkę, która stanie się naszą towarzyszką przez większość część gry, pistolet (odgłosy strzałów są kiepskie), shotgun (niestety oczekiwałem czegoś lepszego) i strzelba (którą najlepiej zostawić na ostatniego bossa). Jak sprawdza się system walki? Hmm, w kolejnych częściach chyba rozwiązano to lepiej, gdyż przy większej ilości przeciwników lepiej posłużyć się pistoletem i odstrzelić pomioty niż próbować je spałować rurką (sytuacja zmienia się gdy znajdziemy kilof). Co ciekawe nie zawsze musimy walczyć i możemy unikać walk, jest to nawet wskazane, gdyż przedmiotów leczących nie ma aż tak sporo (z drugiej strony jeśli solidnie przeszukujemy miasto znajdziemy ich sporo, grę kończyłem z 10 apteczkami w kieszeni). Na pewno system walki w SH bije ten z RE, gdyż tu możemy się swobodnie poruszać, nasza postać nie jest przytwierdzona do podłoża.

Dobra, czas na fabułę, bo o to tu tak naprawdę chodzi. Gdy poraz pierwszy skończyłem Silent Hill, nie wiedziałem do końca o co chodziło; mój angielski był słabiutki i nie załapałem wszysztkich wątków. Kończąc ją niedawno załapałem już więcej i dla fabuły warto obczaić starego SH (gra wyszła w magicznym roku 1999, a więc 14 lat temu), a sama historia jest dodatkowo wyjaśniona w innych częściach SH (min Silent Hill Originsm, który niedawno zacząłem). W każdym razie poszukiwania naszej córki, próba wyjaśnienia co się stało z miastem, kim jest druga tajemnicza dziewczyna są warte poświęcenia czasu i chyba najlepszym pomysłem na horror. Gra zdecydowanie kasuje inne survivale z tamtego okresu min Re, Alone, czy inne klony (Countdown Vampires?); no moze poza Galerians, który też był ciekawy.

Ludzie wciąż się wykłócają który Silent Hill jest najlepszy; jedynka czy dwójka. Moim zdaniem obie gry są świetne, obie są w nieco innych klimatach oraz opowiadają o czymś zupełnie innym. Ja stawiam je na równi...Czy warto grać dziś w Silent Hill? Gra nie doczekała się żadnego remaku czy choćby wersji pecetowej, więc jedyną metodą jest gra na emulatorze, albo pocziwym PS, co może nieco odrzucać. Ja polecam jak najbardziej, zwłaszcza na Epsxe gdzie z odpowiednimi pluginami graficznymi SH prezentuje się świetnie.
Page 1 of 1 1 https://forum.thecompany.pl/recenzje-gier/silent-hill-t2809.html
2013-08-07T15:17:59+01:00
Silent Hill. Gra która zapoczątkowała nową serię horrorów i chyba jako jedyna stała się poważną konkurencją dla Resident Evil. Gra jako survival horror sprawdza się nawet lepiej niż RE, gdyż w jedynce autorzy porzucili pomysł z renderowanych lokacji (pre?) i wrzucili pełną swobodę ruchu. Co prawda psx nie mógł udźwignąć tak ogromnych połaci terenu (miasteczko jest naprawdę spore) więc Konami wrzuciło mgłę, która służy dwojako; maskuje brak pamięci oraz zapewnia klimat; a oto głównie chodzi w Hill.

W Resident Evil baliśmy się z powodu licznych jump scenek; ot pojawiał się nagle zombie, coś wybijało szybę itp w Silent Hill czuje się klimat zaszczucia cały czas. W miasteczku nikogo nie ma, nie wiadomo co się stało z ludźmi, muzyka na początku spokojna i senna zmienia się wraz z lokacjami; ale to nie wszystko, same lokacje zmieniają się często. Pojęcia dnia i nocy nie istnieją tu i zmieniają się często; do tego dochodzi nowa pora dnia - całkowita zmiana oblicza Silent Hill w miasto z sennych koszmarów (w sumie to pierwotna forma miasteczka). Także dzieje się wiele.

Fabuła jest ciekawa. Harry Mason podróżuje z córką, coś pojawia się na drodze, mają wypadek, a gdy Harry budzi się córki już nie ma. Niby brzmi sztampowo, ale zdecydowanie tak nie jest. Początek gry jest ciekawy; gdy grałem pierwszy raz myślałem, że coś zrobiłem źle i zresetowałem konsolę gdy padłem pod ciosami noży. Za drugim razem akcja potoczyła się podobnie. Nie będe zdradzał o co chodzi, ale ci którzy grali w grę wiedzą o co biega.

Gdy zaczniemy właściwą grę całe miasteczko staje przed nami otworem. Szybko okaże się, ze ucieczka jest niemożliwa, gdyż wszystkie drogi są zablokowane. Pozostaje więc rozwikłać zagadkę zniknięcia naszej córki - uroczej Cheryl. Lokacje jakie zwiedzimy straszą; szkoła, szpital, kanały, centrum miejskie są wykonane po mistrzowsku i dostarczają sporo wrażeń. Wcześniej w innych horrorach byliśmy przeważnie zamknięci w danej lokacji vide opuszczone domy, posterunki policji (seria RE), tutaj miejsc które odwiedzimy jest zatrzęsienie.

Inny ciekawy pomysł to latarka i radio. Gdy grałem pierwszy raz oba miałem zawsze włązone; latarka jest przedmiotem oczywistym, ale radio działa na zasadzie wykrywacza potworów. Gdy brzęczy wiedz, że coś jest z tobą w pokoju i chce ci wpakować nóż w serce; lepiej jest wyłączyć latarkę i zupełnie zrezygnować z radia by nie przyciągać uwagi przeciwników. Słowo o przeciwnikach; szkoda, że Konami nie wrzuciło większej ilości bardziej powykręcanych stworów i mając w pamięci serię RE oczekiwałem zombie; w Silent Hill mamy potwory z nożami (niski wzrost sugeruje, że są to niegrzeczne dzieci, których dusze zostały skazane na potworne katusze muhaha), pielęgniarki (z serii na serie stawały się coraz bardziej seksowne he) czy dziwne pterodaktylowe stwory. Te są moim zdaniem najciekawsze, a reszta bestiariusza prezentuje się przeciętnie (zwłaszcza stwory w kanałach, wstyd!), podobnie jak i bossowie, którzy chyba są trochę wrzuceni na siłę.

W Silent Hill postawiono bardziej na walkę wręcz. Niestety ilość broni jest raczej mała. Mamy gaz rurkę, która stanie się naszą towarzyszką przez większość część gry, pistolet (odgłosy strzałów są kiepskie), shotgun (niestety oczekiwałem czegoś lepszego) i strzelba (którą najlepiej zostawić na ostatniego bossa). Jak sprawdza się system walki? Hmm, w kolejnych częściach chyba rozwiązano to lepiej, gdyż przy większej ilości przeciwników lepiej posłużyć się pistoletem i odstrzelić pomioty niż próbować je spałować rurką (sytuacja zmienia się gdy znajdziemy kilof). Co ciekawe nie zawsze musimy walczyć i możemy unikać walk, jest to nawet wskazane, gdyż przedmiotów leczących nie ma aż tak sporo (z drugiej strony jeśli solidnie przeszukujemy miasto znajdziemy ich sporo, grę kończyłem z 10 apteczkami w kieszeni). Na pewno system walki w SH bije ten z RE, gdyż tu możemy się swobodnie poruszać, nasza postać nie jest przytwierdzona do podłoża.

Dobra, czas na fabułę, bo o to tu tak naprawdę chodzi. Gdy poraz pierwszy skończyłem Silent Hill, nie wiedziałem do końca o co chodziło; mój angielski był słabiutki i nie załapałem wszysztkich wątków. Kończąc ją niedawno załapałem już więcej i dla fabuły warto obczaić starego SH (gra wyszła w magicznym roku 1999, a więc 14 lat temu), a sama historia jest dodatkowo wyjaśniona w innych częściach SH (min Silent Hill Originsm, który niedawno zacząłem). W każdym razie poszukiwania naszej córki, próba wyjaśnienia co się stało z miastem, kim jest druga tajemnicza dziewczyna są warte poświęcenia czasu i chyba najlepszym pomysłem na horror. Gra zdecydowanie kasuje inne survivale z tamtego okresu min Re, Alone, czy inne klony (Countdown Vampires?); no moze poza Galerians, który też był ciekawy.

Ludzie wciąż się wykłócają który Silent Hill jest najlepszy; jedynka czy dwójka. Moim zdaniem obie gry są świetne, obie są w nieco innych klimatach oraz opowiadają o czymś zupełnie innym. Ja stawiam je na równi...Czy warto grać dziś w Silent Hill? Gra nie doczekała się żadnego remaku czy choćby wersji pecetowej, więc jedyną metodą jest gra na emulatorze, albo pocziwym PS, co może nieco odrzucać. Ja polecam jak najbardziej, zwłaszcza na Epsxe gdzie z odpowiednimi pluginami graficznymi SH prezentuje się świetnie.

2013-08-07T16:09:34+01:00

Re: Silent Hill

Gierka wspaniała ale tylko do 3ciej części ;)
Jedynka zrobiła na mnie ogromne wrażenie jak ją zobaczyłem na psx choć mgła zawsze mnie denerwowała dopiero w sillent hill 4 przekonałem się jakim ważnym elementem gry jest ta mgła i cholera, że bez niej ta seria by nie mogła istnieć.

2013-08-07T16:11:40+01:00

Re: Silent Hill

SH The Room też nie był zły,mnie się podobał ten pomysł z pokojem.

2013-08-07T16:14:19+01:00

Re: Silent Hill

Fajnie się grało, no i trzymał jeszcze tradycje gry ale bez mgły :(

A no i jeszcze Sillent hill Sharted Memories był super, choć miałem 100% pewności, że mi nic nie grozi a i tak idąc drogą w lesie serce biło mocniej polecam posiadaczom konsol :)

2013-08-07T16:22:49+01:00

Re: Silent Hill

Sam czasem jeszcze pogrywam w SH 1, mam oryginalną płytkę do PSX. ;) Świetna gierka. I zarwanych przy niej kilka wieczorów. Odkrytych kilka zakończeń, ale jeszcze nie wszystkie.
Dwójka rozwaliła mnie znowu fabułą. Odkryłem tylko 2 zakończenia, bowiem płytkę miałem tylko pożyczoną. Szkoda.
W dalsze części niestety nie zagrałem nie było skąd ich skombinować, a na Allegro ceny były dla mnie zaporowe. Mimo wszystko te dwie gry to dla mnie powoli kult. :)

2013-08-07T17:39:11+01:00

Re: Silent Hill

GoliBroda wrote:A no i jeszcze Sillent hill Sharted Memories

Całkiem zapomniałem o tej części :(,aż będę musiał teraz PS2 odkurzyć.
Może teraz będzie czas by ukończyć tą część.

2013-08-07T21:53:16+01:00

Re: Silent Hill

Gratuluję recenzji, bardzo przyjemnie się czytało!

Jeśli ktoś jest zainteresowany Silent Hilami w polskiej wersji językowej dla PC to mogę wrzucić na serwer te gry.
W 2010 zatargałem te gry, ale nie miałem sposobności za długo w nie pograć.

Oferuję:
+ Silent Hill [PL]

Code: Select all

 ____________________________________________
|Silent Hill - PC (con)Version               |
|============================================|
|Created By:         Konami                  |
|--------------------------------------------|
|PC Version By:      Silentscape Studios     |
|--------------------------------------------|
|PC Site (our site): www.silentscape.tk      |
|--------------------------------------------|
|Our Email Address:  [email protected] |
|____________________________________________|



Contents

1) Introduction
2) Configuring Settings
3) Controls
4) Using Quick Save\Load
5) Using Mouse Support
6) How to Play In A PSX
7) Contact Info


1) Introduction

This is the PC version of Silent Hill, which is one of the most (if not THE most) scariest
games you'll ever play. The PC version is based on ePSXe, a Playstation emulator. ePSXe
is the main "engine" for the game. However, we have tweaked it to fully support Silent Hill
and provide the best game experience possible. We've also simplified the configuration process
greatly, so no more hassling with various emulators trying to get the game to work correctly.



2) Configuring Settings

Run the Silent Hill launcher (using the "Silent Hill" shortcut in the start menu or desktop).
Then click where it says "Settings". It's a wizard-like step-by-step process and explains each
option as you see it. For different computer systems, different settings work better. You'll
just have to try various options to see which settings work best.



3) Controls

Esc = Exits the game. There's no prompt so make sure you have the game saved first (if needed).
F1  = Quick Save
F2  = Cycle Quick Save Slots
F3  = Quick Load (from currently selected slot)
F5  = Disable\Re-enable Mouse Support (see description below)
F10 = Freeze (pause) anywhere in the game (even videos). Press again to un-freeze.

Up Arrow    = Walk Forward
Down Arrow  = Walk Backward
Left Arrow  = Turn Left
Right Arrow = Turn Right
Spacebar    = Action \ Fire Weapon \ Use
Backspace   = View Map \ Exit Menu Screens
I        = Access Inventory
TAB         = Turn On or Off Flashlight \ Exit Menu Screens
Left Shift  = Run (hold down to run, release to walk)
Left CTRL   = Hold Down to Raise Weapon (then press Spacebar to fire)
Q        = Sidestep Left
E        = Sidestep Right
Z        = Look Around (hold it down then use arrow keys)
P        = Pause Game \ Skip Movie Scenes



4) Using Quick Save\Load

The quick save feature allows you to savea anywhere at any point in the game. If you want
to be able to use multiple quick saves, use the cycle quick save slots option (F2). Whatever
slot you currently have it set at is what the Quick Save (F1) and Quick Load (F3) use.

For example, you can use F2 to pick a quick save slot. From then on whenever you quick save
or quick load, it'll use the data from that slot. Push F2 again (cycle to another slot) and
it will now start using the quick save\load data from that new slot.

Although you can use quick save, you can still save normally using the save points throughout
the game. Whenever you access the "Save" screen at a save point, you can use both Slot 1 and
Slot 2. There's no difference, so use either one. Also, you can save more than one save in both
slots. You can have pretty much an infinite number of different saves.



5) Using Mouse Support

The mouse support isn't really that great, since the game wasn't originally meant to be
used with a mouse. However you can use it if you want. Press a hold either the left or right
mouse button. Then move the move up a little bit until you start moving. While you're
walking (or running), you can move the mouse left or right to turn in that direction.

The mouse only works for movement. To fire weapons and use items you still have to use
the keyboard keys. To disable mouse support, press F5. Press it again to re-enable it.



6) How to Play In A PSX

If you want to play Silent Hill in a playstation, then it's possible. All you need to do is
burn the "data.iso" to CD using any program that supports ISO burning (Nero, Easy CD Creator, etc).
Please note that in order to play burned games you need to have a modchip installed (or know how
to do the swap trick).



7) Contact Info

If have any comments, questions, concerns, or need any help regarding the game, then you may email
us at [email protected]

You can also visit our website at www.silentscape.tk for more information.


+ SH2_Dir_Cut+PL
+ SH3+PL

2013-08-09T11:27:33+01:00

Re: Silent Hill

Seria kultowa, szkoda że podupadła. Pierwszy SH i 3 są powiązane fabularnie więc w sumie można ograć oba olewając SH2 i zostawiając go sobie na deser :P Osobiście uważam że o jedno oczko gorszy jest SH2 od SH1 - ze względu na brak nie mgły, tylko tej "pory dnia" jak to określił autor, a konkretniej rzecz ujmując - brak świata alternatywnego tworzonego przez Alesę. Powrócił on w trzeciej części i to mnie bardzo ucieszyło.
SH4 The Room był dziwny. Jakoś specjalnie się w niego nie zagłębiałem. Eksperymentowanie nie wyszło tej grze na dobre i popieram to stwierdzenie.
SH Origins - dobre. Jak najbardziej można ograć.
SH Shattered Memories - tak, ale tylko na Wii. Zdecydowanie ta wersja jest lepsza od jej odpowiednika z PS2.

Reszta z serii SH jakoś już nie przypadła mi do gustu, a jestem wielkim "ogrywaczem" razem z moją kobietą gier z tego gatunku. Nie jestem pewien, ale chyba nie mają zbytnio pomysłu jak przywrócić dawną świetność i popularność tej serii, bo co odsłona to dostaje średnie na jeża noty.

Return to Recenzje