Polski

WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Jeśli masz problem z instalacją oprogramowania nie wiesz jak ustawić poprawnie emulator WinUAE - ten dział jest dla Ciebie.
Shoonay Fuck yeah!

http://www.winuae.net

Teraz tylko czekać na oficjalny test i błogosławieństwo Antka, a support dla gierek z CD32 wkrótce może stać się faktem... ;)
Page 1 of 2 2 https://forum.thecompany.pl/winuae/winuae-sie-wyszlo-t587.html
2010-09-24T17:25:07+01:00
Fuck yeah!

http://www.winuae.net

Teraz tylko czekać na oficjalny test i błogosławieństwo Antka, a support dla gierek z CD32 wkrótce może stać się faktem... ;)

2010-09-24T18:53:43+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Tylko dla ludzi jak ja na słabszych kompach trzeba pamiętać żeby priorytet był
poniżej normalnego, wtedy jako tako, ale bez rewelacji działa. A i poza tym to
zdarzają się gry WHDLoad potrzebujące odstepu przy odczycie plików, taką grą
jest choćby "Agony". Nie uporał bym się z kompilacją "Agony" + "SWIV" gdyby nie
pomoc na EAB. Niestety Toni olał mój bug report informujący o tym, że jak się
załaduje jakąś konfigurację na przykład dla Classic WB, to później jeżeli się nie
zamknie WinUAE, to ładowanie konfiguracji o ile plik iso istnieje w wskazanym,
w konfiguracji miejscu to się nie załaduje. Muszę pisać raz jeszcze chyba. Ale i
tak dzięki Shoonay za informację. Póki jednak nie zmienie maszyny na nowszą,
to nadal pewnie będę korzystał głownie ze starej wersji 1.1 i czasami 1.6.1 :/

2010-09-25T08:37:47+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Cóż, nasza wspaniała Amisia to bardzo złożony sprzęt i wymaga mocnego sprzetu żeby ją poprawnie emulować. :)
Na moim 5-letnim dwurdzeniowcu z 2,2GHz w większości przypadków chodzi idealnie z normalnymi Amigami, ale już jedna gierka z CD32 na przykład - Flink - pokazuje że albo emulacja jeszcze jest niedopracowana, albo brakuje mi już mocy. Objawia się to trzaskającym dźwiękiem, chociaż muzyka z CD chodzi idealnie.

2010-09-25T11:35:00+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Shoonay wrote:Cóż, nasza wspaniała Amisia to bardzo złożony sprzęt i wymaga mocnego sprzetu żeby ją poprawnie emulować. :)


Shoonay, proszę Cię - nie kpij :-E
Oczywiście, że emulacja jest wtedy niedopracowana (przykład? bardzo dobra emulacja Wii/PS2, które mają na pokładzie o wiele bardziej wymagające układy niż Amiga) - a poza tym jak wytłumaczysz, że starszy UAE działa bardzo dobrze na starszym sprzęcie?
Niestety minus dla Toniego jest taki póki co, że nie pokusił się o wsparcie dla wielordzeniowców - dzisiaj core 2 duo robi się powolutku standardem.

2010-09-25T11:38:07+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Wiem no pieróna, chopie, czy ty musisz każde rulezowanie w stosunku do Amisi zepsuć? :haha:

2010-09-25T17:06:36+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Ja tylko dyskutuję o drobnej nieścisłości - ktoś musi scorpeusa na czas bana zastąpić :hee:

2010-09-25T17:11:52+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

LOL, no tak, równowaga w przyrodzie musi być... :-E

2010-09-25T19:04:19+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Ja mam komputer od lutego 2004 i jednak naq najnowsze WinUAE jest on już za słaby.
A wspomnę tylko, że bug z konfiguracjami i uruchamianiem CD32 się wyjaśnił - trzeba
było zaktualizować DirextX'a o czym alarmowal WinUAE 2.3.0 tylko przy ładowaniu do
niego konfiguracji zapisanej pod wersjami 1.X, co ciekawe dalej dxdiag pokazuje, że
dysponuję wersją 9.0c, ale coś się widocznie poprawiło - skoro WinUAE działa już ok.

2010-09-25T19:16:55+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

olesio wrote:co ciekawe dalej dxdiag pokazuje, że
dysponuję wersją 9.0c
Tym się nie sugeruj, tu zawsze będzie pisać 9.0c bo to jest ostateczna wersja 9tej edycji DirectXa.
Chodzi o to żebyś zawsze aktualizował się do najnowszej wersji bibliotek tej edycji które ukazują się co parę miesięcy, co wykonuje się tym narzędziem.

Ja mam Win7 a tu jak wiadomo jest już DX11, ale nadal muszę aktualizować te biblioteki, w końcu ogrom programów nadal chodzi jedynie na DX9, WinUAE na przykład.

2011-03-17T22:06:46+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Ja natomiast z każdą nową wersja mam dziwne problemy jeśli chodzi o emulację systemów, które mam pod WinUae. Niektóre nie chcą się odpalać i muszę ponownie wracać do starszej wersji Winuae, chociaż z wersją 2.3.1 już takich problemów nie mam, ale z poprzednimi tak. Natomiast jak przełączę na Direct3D w Miscleaneous to mam czarny ekran i muszę przełączyć na DirectDraw. Nie rozumem tego.
Co do optymalizacji to zgodzę się z tym że starsze wersję WinUAe działają szybciej na starszych komputerach. Myślę, ze niedługo potrzeba będzie czterordzeniowca do optymalnej pracy co dla mnie jest trochę chore. DosBox ma już mniejsze wymagania od tego WinUae. Po prostu wszyscy zapominają o takiej rzeczy jak optymalizacja. Kiedyś do emulacji WinUae wystarczał mi Athlon 2000 (1.6GHz) i wszystkie gierki pięknie śmigały nawet FPSy.

Shoonay może z tym dźwiękiem to trzeba w zakładce sound Buffer size zwiększyć na większa wartość dlatego tym pisze bo mi to zazwyczaj pomagało w takich przypadkach. :-)

2011-03-17T22:39:06+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

ihtius wrote:Natomiast jak przełączę na Direct3D w Miscleaneous to mam czarny ekran i muszę przełączyć na DirectDraw.
Osobiście nie używam tego bo DirectDraw daje ładniejszy rozpikselowany obraz 1:1 bez rozciągania, a oczojebne filtry mnie nie bawią.
Ale stawiam że to kwestia starych sterowników graficznych i/lub starej aktualizacji DirectX.

ihtius wrote:Myślę, ze niedługo potrzeba będzie czterordzeniowca do optymalnej pracy co dla mnie jest trochę chore.
Na ten czas ilość rdzeni nic Ci nie pomoże bo WinUAE korzysta nadal tylko z jednego. Oczywiście lepiej go odpalać na conajmniej dwurdzeniowcu żeby pierwszy mieć dla systemu, no ale samo WinUAE nie skorzysta.

ihtius wrote:DosBox ma już mniejsze wymagania od tego WinUae. Po prostu wszyscy zapominają o takiej rzeczy jak optymalizacja. Kiedyś do emulacji WinUae wystarczał mi Athlon 2000 (1.6GHz) i wszystkie gierki pięknie śmigały nawet FPSy.
Wiesz, możecie się jak zwykle śmiać ale Amisia to trochu bardziej zaawansowana maszynka niż byle piecyk, masz tutaj procesor, układy specjalizowane, różne rodzaje pamięci, odczyt z dysku/dyskietki, dźwięk, rozdzielczość i odświeżanie ekranu... a wszystko to musi być zsynchronizowane aby działać jednocześnie bo inaczej GURU se pomedytuje.
Tak właśnie, słowo klucz to synchronizacja, nie prędkość procesora, ani ilość polygonów w obiektach 3D.
Dlatego właśnie emulatory Plejaka np wydają się być lepiej zoptymalizowane, tam większość rzeczy działa na osobnych wtyczkach, które dodatkowo chodzą (wczytują i pracują na danych) asynchronicznie, więc praktycznie nic nie musi "na siebie" czekać. Na Amisi jest dokładnie odwrotnie, jak coś zostaje z tyłu całość stoi w miejscu aż ten proces nadgoni.
Jak ważna także na prawdziwej Amidze była synchronizacja wiedzą najlepiej posiadacze genlocków, kart graficznych czy innych urządzonek korzystających z zegara takich jak karty dźwiękowe czy porty USB.

Tak czy siak, ja patrzę na to tak - im doskonalsza emulacja, tym większe wymagania. Proste.
Zawsze można wyłączyć parę opcji jak Cycle-exact albo nie używać nic powyżej 030 a prędkość przestawić na Fastest possible.
Lub używać starszej wersji programu.

ihtius wrote:Shoonay może z tym dźwiękiem to trzeba w zakładce sound Buffer size zwiększyć na większa wartość dlatego tym pisze bo mi to zazwyczaj pomagało w takich przypadkach. :-)
Oczywiście. Ale dalej niż 7 nie da się ustawić a w niektórych przypadkach nadal trzeszczy :(
Na ten czas to już tylko kwestia buga znanego w Win7 od dawna, bo daniel_k naprawił już sterowniki do mojego Audigy 2 ZS - czego samo Creative nie potrafiło (AKA nie chciało żeby trzeba było nową kartę kupić). :hee:

2011-03-18T02:48:46+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Shoonay wrote:Lub używać starszej wersji programu.


Shoonay naprawdę TO napisał? :mrgreen:

2011-03-18T12:05:52+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

A cziemu by nie? te ostanie z serii 0.x rulezowały jeśli chodzi o zwykłą emulację gierek z A500. Jak komuś tylko tyle trza to prosim bardzo.

2011-03-18T14:07:21+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Myślałem raczej o serii 1.x.x

2011-03-18T14:20:49+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Rzuciłem tylko pierwszą lepszą wersję jaką pamiętam że mi chodziła dobrze na Durniu 950MHz wieki temu, używajta co chceta. ;]

2011-03-18T14:28:50+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

byle działało :ok1:

2011-03-18T20:46:45+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Shoonay wrote:Ale stawiam że to kwestia starych sterowników graficznych i/lub starej aktualizacji DirectX.

Niestety muszę Cie zmartwić bo oprócz zbierania amigowego softu mam odchyły na punkcie najnowszych sterowników i także wersji Directa oraz Nvidia pxysys (cz jakos tak) :haha: Może to wina mojej starej karty graficznej, która jeszcze pracuje na AGPx8, albo karta się psuje. Chociaż pojawiło się to dopiero od wersji WinUae 2.3.0.


Shoonay wrote:Wiesz, możecie się jak zwykle śmiać ale Amisia to trochu bardziej zaawansowana maszynka niż byle piecyk, masz tutaj procesor, układy specjalizowane, różne rodzaje pamięci, odczyt z dysku/dyskietki, dźwięk, rozdzielczość i odświeżanie ekranu... a wszystko to musi być zsynchronizowane aby działać jednocześnie bo inaczej GURU se pomedytuje...

Ale ja nigdy nie śmiałem się z Amigi nawet nie przyszło mi to na myśl. Ja tylko pisze o tym, że Dosbox mi jakoś lepiej chodzi tzn. wydajniej. W sumie Dosbox może nawet emulować wolne wersje pierwszego Pentium.

Shoonay wrote:Zawsze można wyłączyć parę opcji jak Cycle-exact albo nie używać nic powyżej 030 a prędkość przestawić na Fastest possible.

Ja nigdy nie używałem tej pierwszej opcji ale zawsze mam włączoną ta drugą i dlatego mam tyle problemów ze stabilnością .

Shoonay wrote:Na ten czas ilość rdzeni nic Ci nie pomoże bo WinUAE korzysta nadal tylko z jednego. Oczywiście lepiej go odpalać na conajmniej dwurdzeniowcu żeby pierwszy mieć dla systemu, no ale samo WinUAE nie skorzysta.

Tutaj do końca sie nie zgodzę bo jak odpaliłem Alien Breed 3D i ustawiłem w zakładce filtry na Direct3D to zauważyłem, że zaczęły mi pracować obydwa rdzenie i to prawie po równo oraz dodatkowo emulacja tej gry stała się zdecydowanie płynniejsza. Naprawdę nie kantuje, jak bum cyk cyk :-) Również jak przestawiłem na Null Filter było jak dobrze pamiętam, tak samo.

2011-03-18T20:50:08+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

Z Direct3D bym się zgodził - możliwe że to sterowniki karty graficznej a raczej sam DirectX odpowiednio rozkłada pracę nad generowaniem grafiki na dwa rdzenie ;)

Chociaż tym powinno się GPU zajmować.

2011-03-18T20:56:01+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

ihtius wrote:Może to wina mojej starej karty graficznej, która jeszcze pracuje na AGPx8, albo karta się psuje. Chociaż pojawiło się to dopiero od wersji WinUae 2.3.0.
To, plus widząć że masz WinXP, więc siłą rzeczy nie możesz mieć najnowszych sterowników/sprzętów.
Toni Willen zawsze się rzuca na najnowszy sprzęt więc teraz ma Win7 64-bit na jakimś wypaśnym wielordzeniowcu z kartą DX11 i na nim tworzy emu. Wsparcie dla XP jeszcze długo będzie, ale z czasem coś może już nie działać tak jak powinno i chyba to jest problemem w tym przypadku.

ihtius wrote:Ale ja nigdy nie śmiałem się z Amigi nawet nie przyszło mi to na myśl.
Chodziło mi bardziej o starszy post pewnego buca który mi kpinę z Amigi zarzucał tutaj ;)

ihtius wrote:Dosbox mi jakoś lepiej chodzi tzn. wydajniej. W sumie Dosbox może nawet emulować wolne wersje pierwszego Pentium.
Oczywiście, mi DOSBOX też bierze malutko przy emulacji lekkich gierek.
I zobacz analogicznie w WinUAE na zapotrzebowanie na moc mając ustawioną konfigurację A500, u mnie góra 35% CPU zabiera a średnio z 5-15%.

A teraz spróbujmy eksperyment odwrotny - zaemuluj na DOSBOXie jakiś program/grę wymagającą Pentiuma. Albo jeszcze lepiej, zainstaluj pod nim Windows 95 i NA NIM odpal jakąś grę. ;>
Zapewniam Cię że nie tylko emulacja będzie się ślimaczyć blisko stanu nieużywalności ale jeszcze DOSBOX zeżre cały CPU.
Teraz to samo na Amidze, zaemuluj 040/060, odpal AmiKita a na nim jakiegoś Alien Breeda 3D 2...

Teraz rozumiesz już który emulator jest lepiej zoptymalizowany i jaki mocniejszy sprzęt potrafi emulować? (podpowiedź dla tych którym się nie chce przeprowadzić eksperymentu - oczywiście że kurna WinUAE! :-D )

To nie sztuka odpalić malutki DOSBOXik który emuluje prawie że ten sam typ procesora co natywny zainstalowany w Twoim PC i oprócz wyświetlenia grafiki a puszczenia muzyki nie musi nic więcej robić i porównywać do tak zaawansowanego emu jak WinUAE.

2011-03-19T02:42:53+01:00

Re: WinUAE 2.3.0 sie wyszło!

To windowsa 95 można odpalic pod Dosboxem ?! Jak tak to sobie zainstaluje z chęcią.

Shoonay wrote:To nie sztuka odpalić malutki DOSBOXik który emuluje prawie że ten sam typ procesora co natywny zainstalowany w Twoim PC i oprócz wyświetlenia grafiki a puszczenia muzyki nie musi nic więcej robić i porównywać do tak zaawansowanego emu jak WinUAE.

Oczywiście zgadzam się z tym wszystkimi co piszesz. Pod Dosboxem próbowałem wielu starych FPsów Pecetowych i chodziły bez zarzuty, ale... jak zmieniłem platformę sprzętową na dwa rdzenie, bo Athlon 2000 przy 100 000 cykli był obciążony w 100% a gry nadal się cięły. teraz mając taki nawet przeciętny dwurdzeniowy procek jak ja wyśrubowałem na 500 000 cykli i był tylko obciążony w 50%. Więc jednak przewaga jest po stronie WinuAe, który dla mnie jest świetnie napisanym emulatorem, gdyż winfellowa nawet nie tykałem tylko swoja przygodę zacząłem odrazu właśnie z WinUae i tego dzisiaj nie żałuje.

Return to WinUAE